Calamiteiten- en incidentenbeleid

  >    >  Calamiteiten- en incidentenbeleid

Calamiteiten- en incidentenbeleid WMO cliënten Almere

Meldingsprotocol

Het is verplicht GGD als toezichthoudende instantie in het calamiteiten- en incidentenbeleid op te nemen.

WMO begeleider moet binnen 3 werkdagen het incident melden bij GGD toezichthouder. De melding wordt schriftelijk ingediend via het meldpunt van de GGD regio Flevoland.

Bij elk incident wordt een gestandaardiseerd verslag gemaakt dat voldoet aan de eisen van de GGD.

Begeleider die werken met wmo cliënten worden getraind in het meldingsprotocol.

  • Begeleiders getraind in het herkennen en correct melden van calamiteiten.
  • Informatie verstrekken over de rol van de GGD en de impact van hun toezicht.
  • Getraind hoe een melding te doen via Qbase ( interne systeem voor melden van incidenten)
  • Transparantie richting cliënten
  • Communicatie naar cliënten over hoe meldingen worden afgehandeld.

Evaluatie

Regelmatige overlegmomenten met de GGD om inzicht te krijgen in trends en verbeterpunten. Jaarlijkse evaluatie van het calamiteitenbeleid, met aanbevelingen vanuit de GGD.