Calamiteiten- en incidentenbeleid

  >    >  Calamiteiten- en incidentenbeleid

Calamiteiten- en incidentenbeleid WMO

Meldingsprotocol

Het is verplicht GGD als toezichthoudende instantie in het calamiteiten- en incidentenbeleid op te nemen.

WMO-begeleider moet binnen 3 werkdagen het incident melden bij GGD-toezichthouder. De melding wordt schriftelijk ingediend via het meldpunt.

Bij elk incident wordt een gestandaardiseerd verslag gemaakt dat voldoet aan de eisen van de GGD.

Begeleider die werken met wmo cliënten worden getraind in het meldingsprotocol.

  • Begeleiders getraind in het herkennen en correct melden van calamiteiten.
  • Informatie verstrekken over de rol van de GGD en de impact van hun toezicht.
  • Getraind hoe een melding te doen via Q-base (interne systeem voor melden van incidenten)
  • Transparantie richting cliënten
  • Communicatie naar cliënten over hoe meldingen worden afgehandeld.

Evaluatie

Regelmatige overlegmomenten met de GGD om inzicht te krijgen in trends en verbeterpunten. Jaarlijkse evaluatie van het calamiteitenbeleid, met aanbevelingen vanuit de GGD.

Meldpunt per regio:

Alkmaar – GGD Hollands Noorden
Almere – GGD Flevoland
Amstelveen & Aalsmeer – GGD Amsterdam
Bommelerwaard – GGD Gelderland-Zuid
Breda (WBO) – GGD West-Brabant
Capelle & Krimpen aan den IJssel – GGD Rotterdam-Rijnmond
Diemen, Ouder-Amstel, Uithoorn – GGD Amsterdam
Den Haag – GGD Haaglanden
Duo Gemeenten – GGD Haaglanden
Gooi & Vechtstreek – GGD Gooi en Vechtstreek
H5 Gemeenten (Delft, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Westland) – GGD Haaglanden
Haarlemmermeer – GGD Amsterdam
IJmond – GGD Kennemerland
Utrecht-West – GGD Utrecht