Het verloop van het proces in de hersenen met dyslexie
Visuele informatie is alles wat je met je ogen kunt zien. Alle visuele informatie wordt waargenomen met onze ogen waarbij we bij de meeste visuele informatie ook niets horen.
Geheugenfunctie
De visuele informatie wordt in een deel van de hersenen opgeslagen waar ook een geheugenfunctie in zit waardoor we alles kunnen onthouden. Het kind met dyslexie kan ook veel onthouden aan de hand van wat hij ziet. Dit gebeurt vooral met een tekening.
Decoderen
In het begin voordat kinderen kunnen lezen worden letters door kinderen gezien als tekeningen waarbij deze letters als tekeningen worden opgeslagen in het visuele verwerkingsdeel van de hersenen. Daarna worden deze lettertekens in de hersenen omgezet in klanken, waardoor we bij het zien van een letter er vanzelf een klank aan koppelen. Dit gebeurt zowel tijdens het stillezen in het hoofd als tijdens het hardop lezen. Je kunt het zien als ontsleutelen of ontcijferen van woorden, waardoor dit proces decoderen wordt genoemd.
Het proces van decoderen, dus het omzetten van lettertekens in klanken verloopt bij mensen zonder dyslexie zo snel, dat het niet eens merkbaar is. Bij mensen met dyslexie verloopt het erg traag, waardoor ze veel tijd nodig hebben om tijdens het verloop van de teken-klankkoppeling de juiste klank te vinden. Dit gaat moeizaam door de vertraging in de hersenen waardoor er een verkeerde koppeling wordt gemaakt bij te snel lezen.
Auditieve informatie
In een deel van de hersenen waar de auditieve informatie verwerkt wordt, wordt alles wat we horen verwerkt. Mensen met dyslexie hebben geen moeite met horen, maar kunnen moeite hebben met het koppelen van de juiste lettertekens aan de klanken.
Je hoort iets dus het proces begint bij het auditieve deel en gaat voor het koppelen van klanken naar het visuele verwerkingsdeel van de hersenen. Daarna moet er een motorische actie gedaan worden om de letters te kunnen schrijven door met je handen te bewegen. Ook dit proces, dus het schrijven, kan door vertraging moeizaam verlopen.
Mensen met dyslexie vinden het lastig om bij dit proces de juiste tekens aan de klanken te koppelen, omdat dit omzetproces vertraagd verloopt. Ook zorgt de tijdsdruk of een grote hoeveelheid schrijfwerk voor spanning waardoor het moeizamer verloopt.