Medezeggenschap bij Sensa Zorg
Met het medezeggenschapskader zorgen we ervoor dat de medezeggenschap van cliënten binnen Sensa Zorg goed geregeld is. Dit kader is gebaseerd op de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen 2018 (Wmcz 2018). De Wmcz 2018 regelt de taken en bevoegdheden van cliëntenraden. Daarnaast geeft de Wmcz 2018 aan wat Sensa Zorg moet doen om een cliëntenraad in te stellen zodat cliënten echt kunnen meepraten over het beleid van de organisatie.
Het medezeggenschapskader regelt een aantal wettelijk verplichte zaken en vormt een basis en houvast voor de invulling van goede en zorgvuldige medezeggenschap en besluitvorming. Maar nog belangrijker is dat medezeggenschap zichtbaar en voelbaar is voor cliënten en vertegenwoordigers in de hulpverlening. Zo werken we er samen aan om het elke dag weer een beetje beter te doen.
Doelstelling
De cliëntenraad heeft als doel de kwaliteit van zorg en dienstverlening te verbeteren door advies, feedback en samenwerking met het management van Sensa Zorg.
Samenstelling
De cliëntenraad bestaat uit vertegenwoordigers van cliënten uit de afdelingen GGZ, Ambulante Begeleiding Jeugd en WMO uit verschillende regio’s. De raad komt minimaal vier keer per jaar bijeen om onderwerpen te bespreken die invloed hebben op de zorg en hulpverlening. De leden worden gekozen door de voorzitter van de raad.
Vergaderingen
- De cliëntenraad vergadert minimaal vier keer per jaar.
- De voorzitter bereidt de vergaderingen voor.
- Van iedere vergadering worden notulen opgesteld en verspreid onder de leden van de raad en het management.
Rechten en Plichten
- De cliëntenraad heeft het recht om zowel gevraagd als ongevraagd advies te geven aan het management van Sensa Zorg.
- De raad heeft recht op tijdige en volledige informatie over zaken die van invloed zijn op de cliënten.
- Leden van de raad hebben de plicht om vertrouwelijkheid te respecteren en de belangen van alle cliënten te behartigen.
Samenwerking met het Management
- Het management van Sensa Zorg is verplicht om de adviezen van de cliëntenraad serieus en respectvol te behandelen.
- Er wordt regelmatig overleg gepleegd tussen de raad en het management om de voortgang van implementaties te bespreken en eventuele knelpunten op te lossen.
Evaluatie
Het beleid van de cliëntenraad wordt jaarlijks geëvalueerd en, indien nodig, aangepast om te waarborgen dat het aansluit bij de behoeften van de cliënten en de organisatie.
Bijeenkomsten
4 x per jaar.
Contactgegevens
Mw. S. Hassanzadah
06-14428690
clientenraad@sensazorg.nl