Soorten dyscalculie
Semantische geheugendyscalculie
Hierbij hebben kinderen geen problemen met het rekenbegrip, maar meer met het vlot cijfermatig toepassen van eenvoudige rekenbewerkingen.
- Het rekenen verloopt traag waarbij eenvoudige sommen niet geautomatiseerd zijn. Hierdoor zijn ze trager in hoofdrekenen en in schriftelijk rekenen.
- Er worden fouten gemaakt doordat de getallen verwisseld worden.
- De tijd die nodig is om het juiste antwoord in het geheugen te vinden is zeer veranderlijk.
- De omgang met rekentaal gaat moeizaam.
- Figuren, symbolen, cijfers en hoeveelheden worden vaak trager benoemd.
Procedurele dyscalculie
Procedurele dyscalculie laat zich in een vroeg stadium al zien bij het tellen waarbij kinderen sneller de tel kwijt zijn. Meestal gebruiken ze hierdoor vaak langer hun vingers als geheugensteuntje. Later in de ontwikkeling hebben deze kinderen met procedurele dyscalculie moeite bij de toepassing van rekenalgoritmes.
Het uitvoeren van de rekenprocedures, het begrijpen van de rekenprocedures en de volgorde van de stappen bij complexe berekeningen gaat erg moeizaam.
Visuospatiële dyscalculie
In de beginfase van het tellen kunnen kinderen met visuospatiële dyscalculie moeite hebben bij de visueel ruimtelijke vaardigheden. Het getal inzicht is van groot belang voor de grip van de getallenlijn.
Kinderen met visuospatiele dyscalculie hebben moeite met:
- het lezen van grafieken;
- het ruimtelijk goed weergeven en interpreteren van numerieke informatie, zoals het recht onder elkaar zetten van getallen in kolommen of het omdraaien van getallen;
- wiskundeonderdelen waarbij ruimtelijk inzicht en kennis van ruimtelijke begrippen van belang zijn (meetkunde, natuurkunde);
- het onjuist interpreteren van de ruimtelijke weergave van numerieke informatie (bijvoorbeeld plaatswaarde).
Getallenkennisdyscalculie
Getalbegrip heeft te maken met het gemak om de betekenis van getallen en hun onderlinge relaties te begrijpen en te gebruiken. Het gaat hierbij vooral om het gevoel voor wat cijfers betekenen en de vaardigheid om mentale rekensommetjes te maken.
Kinderen met getallendyscalculie hebben moeite met:
- inzicht in de getalstructuur;
- abstract inzicht in ons talstelsel;
- getallezen, getaldictee, getalherhalen, getalbegrip en getalproductie;
- het omschakelen naar andere maateenheden, bijvoorbeeld van meters naar centimeters.
Dyscalculie kan samengaan met andere stoornissen
Het gebeurt vaker dat een kind meerdere problemen tegelijkertijd heeft, bijvoorbeeld dyslexie en dyscalculie, ADHD en dyscalculie, een taalstoornis en dyscalculie et cetera. Dit samen voorkomen van stoornissen maakt niet alleen de herkenning van de problematiek vaak veel ingewikkelder, maar ook de behandeling ervan. Bij een combinatie van meerdere stoornissen, moeten hulpverleners extra alert reageren op voorkomende problemen, zonder te snel dubbeldiagnoses te geven.
Dyscalculie en autisme
Kinderen met autisme of met een aan autisme verwante stoornis kunnen sociale en communicatieve problemen hebben. Sommigen kunnen uitstekend rekenen, maar een gedeelte heeft ook moeite met rekenvaardigheden. Veel van de rekenproblemen die bij kinderen met autisme voorkomen, zijn ook kenmerkend voor kinderen met dyscalculie van het procedurele subtype.
De juiste begeleiding voor dyscalculie
De juiste begeleiding kan gegeven worden met behulp van specialistische jeugdhulp of door extra begeleiding van ouders en leerkrachten. Het is belangrijk dat kinderen met dyscalculie voldoende geholpen worden, zodat ze daar in hun latere leven geen ernstige gevolgen aan ondervinden. Het kan in hun verdere opleiding en werk een beperking vormen, maar ook gevolgen hebben voor het welbevinden en de zelfredzaamheid in het dagelijks leven. Ook zal het flinke consequenties hebben voor het zelfvertrouwen.
Maatregelen die het leven met dyscalculie een stuk makkelijker maken:
- Rekenproblemen gestructureerd aanpakken en één manier van oplossen aanleren die bij het kind past, zodat de kinderen vooruitgang kunnen boeken.
- Wanneer een goede aanpak goed aanslaat, krijgt het kind meer zelfvertrouwen. Doordat de spanning er niet meer is, zullen kinderen rekenen weer leuk vinden.
- Het stimuleren van het kind door begrip te tonen voor het probleem en het probleem te herkennen. Kinderen kunnen pas in zichzelf geloven wanneer mensen in hun omgeving in hen geloven. Hierbij hebben ze zeker behoefte aan hun ouders en leerkrachten.
- Een specifieke training kan aangeboden worden om bepaalde vaardigheden op een hoger niveau te brengen.
- Het vrijstellen van bepaalde activiteiten die onoverkomelijke moeilijkheden opleveren.
- Het aanreiken van middelen (rekenmachine) die hulp bieden bij de stoornis kan ervoor zorgen dat kinderen zichzelf beter kunnen redden in het dagelijkse leven, op school en later ook op werk.
- Heel belangrijk is dat kinderen met dyscalculie gemotiveerd worden.
Vragen over dyscalculie?
Heb je nog vragen over dyscalculie en ben je benieuwd naar onze aanpak? Neem dan contact met ons op.