Image Alt

Sensa Zorg

  >  Blog   >  Het versterken van psychische weerbaarheid
Het versterken van psychische weerbaarheid

Het versterken van psychische weerbaarheid

We leven in een wereld die zich heel snel beweegt en alsmaar sneller evolueert. In deze samenleving vol verwachtingen en waar je nooit volmaakt kunt zijn, kampen mensen met veel verschillende psychische problemen. Om je als individu staande te houden, zou je je eigen zelfbeeld, zelfvertrouwen en psychische weerbaarheid moeten beschermen. Hierbij is de aanwezigheid van eigenwaarde erg belangrijk, maar veel mensen hebben moeite met het ontwikkelen hiervan. Hoe versterk je je psychische weerbaarheid en wat voor invloed heeft het op het kwetsbare zelfvertrouwen?

Het versterken van psychische weerbaarheid

Wat is psychisch weerbaarheid?

Psychische weerbaarheid kun je omschrijven als het welbevinden van de geest. Doordat je goed in je vel zit, sta je ook positiever in het leven. Hierdoor zul je ook minder stress ervaren, beter functioneren, beter met problemen omgaan en je zienswijze veranderen. Je kunt meer aandacht geven aan het welbevinden van je geest door het verbeteren van je leefstijl. Dit kun je onder andere doen door meer te sporten, meer te luisteren naar jezelf, te stoppen met roken, gezond te eten en voldoende ontspanning. 

Oorzaken voor psychische kwetsbaarheid

  • Bij de zoektocht naar hun identiteit kunnen jongeren kwetsbaar zijn voor mentale problemen. Wanneer dit niet goed verloopt, kan het als gevolg hebben dat men zich niet goed kan beheersen en niet goed kan plannen. Hierdoor word je psychisch minder stabiel. Bij aanwezigheid van stress tijdens deze ontwikkeling kan veel hersenschade veroorzaakt worden.
  • De kwetsbare periode ligt tussen de 15 en 25 jaar. Wanneer jongeren en jongvolwassenen niet vroegtijdig leren om met moeilijke gebeurtenissen om te gaan, kan het zorgen voor psychische problemen op latere leeftijd.
  • Er wordt te veel verwacht om je aan te passen aan de wereld om je heen waardoor je niet de kans krijgt om je eigen binnenwereld gereguleerd te krijgen. Dit zorgt voor uitputting als gevolg.

Beschermen van het kwetsbare zelfvertrouwen

  • Je moet jezelf niet vergelijken met anderen. Doordat je je kwetsbaarheden en krachten leert kennen, kan het helpen je klachten te verminderen. Je kunt jezelf in je kracht zetten waardoor je meer zelfvertrouwen krijgt.
  • Vergelijk jezelf niet met anderen en probeer minder te kijken hoe je je verhoudt tot een ander en probeer meer te kijken naar je eigen kwaliteiten. 
  • Stoppen met stempelen en in hokjes denken.
  • Durf je gevoelens te delen, geef toe dat je niet perfect bent en durf risico’s te nemen. Doordat je onvolmaakt en kwetsbaar bent zorgt je ervoor dat mensen dichter bij je komen, omdat ze je meer vertrouwen. Mensen voelen meer verbondenheid waardoor je zingeving en dus gevoel van eigenwaarde ervaart. 

Psychische weerbaarheid bij kinderen

Kinderen kunnen last hebben van psychische klachten waardoor ze veel moeite zullen hebben in hun dagelijks leven. Zij moeten hier beter begeleidt in worden omdat we bij kinderen nauwelijks kunnen spreken van psychische weerbaarheid vanwege hun leeftijd. Ouders die hierover willen praten of hierbij hulp willen, kunnen specialistische jeugdhulp raadplegen.

Tuba Gulbahce
Orthopedagoog